16 січня 2025 року
Бюджет, оплата праці та соціальний захист населення: рішення органів влади
Департамент з питань бюджету та оплати праці ФПУ зібрав та проаналізував інформацію щодо рішень органів влади, які були прийняті останніми днями (на 15.01.2025 р.), з питань соціально-економічного напрямку та захисту громадян.
16 січня 2025 року
15 січня 2025 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення права осіб з інвалідністю на працю» (законопроєкт за реєстр. № 5344-д).
Відповідний проєкт Закону готувався до другого читання впродовж тривалого часу під час великої кількості засідань робочих груп разом з представниками центральних органів виконавчої влади, а також за участі громадськості та був підтриманий народними депутатами - членами Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів.
Прийнятим Законом пропонується створити сприятливі умови для працевлаштування осіб з інвалідністю.
15 січня 2025 року
Голова Профспілки Олександр Рябко, його заступник Богдан Оверковський, а також фахівці Правової і Технічної інспекцій праці ПМГУ беруть участь в онлайн-нараді, присвяченій обговоренню проєкту Закону №12209 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо формування комплексної та справедливої соціальної підтримки (виплат та послуг) для осіб, в яких обмежена працездатність, зокрема осіб з інвалідністю».
Модератором обговорення виступає перший заступник Міністра соціальної політики України Дарія Марчак. У докладній презентації вона окреслила державний підхід до питання, обґрунтувала радикальні зміни в сфері соціальної підтримки для осіб, в яких обмежена працездатність, запроваджувані законопроєктом.
На думку профспілкових експертів, проєкт в його наявному вигляді є соціально небезпечним, адже він містить низку пропозицій, що звужують обсяг існуючих прав застрахованих осіб. Документ потребує подальшого обговорення та доопрацювання.
15 січня 2025 року
Керівництво Volkswagen погодилося на скорочення зарплат через тиск профспілки
Volkswagen погодився суттєво знизити зарплати свого керівництва, що дозволить заощадити понад 300 мільйонів євро до 2030 року. Це рішення було прийняте під тиском профспілок, повідомляє Tengri Auto. Член ради директорів компанії Гуннар Кіліан (Gunnar Kilian) заявив у ЗМІ, що скорочення зарплат членів ради директорів буде більшим, ніж у топ-менеджерів.
Раніше, 20 грудня, Volkswagen AG, профспілка IG Metall і виробнича рада підписали угоду, яка передбачає, що жоден завод автовиробника не буде закрито. Проте до 2030 року планується скорочення понад 35 тисяч робочих місць.
Компанія зобов’язалася здійснити ці заходи відповідально: уникнути масових звільнень і не знижувати зарплати. Працівники, у свою чергу, погодилися на зменшення бонусів, скорочення кількості учнів, які отримують постійне працевлаштування, та зниження виробничих потужностей на п’яти підприємствах.
Volkswagen планує зменшити технічні потужності на своїх заводах у Німеччині більш ніж на 700 тисяч автомобілів. Це рішення спрямоване на те, щоб до 2030 року компанія стала провідним масовим виробником у сфері технологій.
Виробництво автомобілів на заводі в Дрездені завершиться до 2025 року, але об’єкт перепрофілюють. Заводи у Вольфсбурзі та Емдені займуться випуском моделей ID3 та ID4, тоді як на підприємстві в Цвікау буде реалізований проект з переробки автомобілів.
Переговори між сторонами тривали з 16 грудня в Ганновері. У разі відсутності угоди профспілка планувала розпочати найбільший страйк в історії компанії.
За матеріалами сайту tengrinews.kz
13 січня 2025 року
Мінфін – ФПУ: чи можливе підвищення соціальних стандартів у 2025 році
Можливість підвищення розмірів прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати буде розглянуто у разі позитивної динаміки зміни макропоказників економічного і соціального розвитку України за підсумками першого півріччя 2025 року та з урахуванням можливостей ресурсної частини Державного бюджету України.
Про це зазначено у листі Міністерства фінансів України, яке поінформувало Федерацію профспілок України і КМУ про результати розгляду у Міністерстві звернення ФПУ від 20.11.2024 №05/01-15/598 про забезпечення конституційних прав громадян у Державному бюджеті України на 2025 рік.
Тоді Федерація профспілок України від імені членських організацій ФПУ, які представляють права та інтереси мільйонів своїх членів - найманих працівників, зайнятих у різних сферах економіки України, ознайомившись з ухваленим Верховною Радою України 19.11.2024 Законом України «Про Державний бюджет України на 2025 рік», висловила категоричні заперечення щодо неналежного рівня фінансового забезпечення державних соціальних стандартів та гарантій, передбачених у Держбюджеті.
13 січня 2025 року
Загальнонаціональний страйк у Бельгії: транспорт, освіта та пенітенціарна служба
У Бельгії проходить загальнонаціональний страйк, організований профспілками проти пенсійної реформи та заходів жорсткої економії. До акції долучилися працівники транспорту, освіти та пенітенціарної служби.
За даними Конфедерації християнських профспілок (CSC), реформа передбачає замороження заробітних плат, подовження робочого дня, нестабільні контракти, скорочення державних послуг і екологічних інвестицій. Страйк розпочався у неділю ввечері із припинення роботи залізничників. У понеділок о 10:00 у Брюсселі відбувся мітинг, після чого учасники пройшли маршем містом.
Робота транспорту сильно ускладнена: на маршрути вийшло лише 30% швидкісних поїздів та близько половини звичайних рейсів. Аеропорт Брюсселя скасував 40% рейсів через участь у страйку працівників із обробки багажу. Громадський транспорт Брюсселя також зазнає значних перебоїв. Жителів попередили про невивезення сміття.
Освітній сектор активно підтримує страйк: 35% шкіл у Фландрії закрилися, понад 20 тисяч учителів зареєструвалися для участі в акції. Батьки виявили солідарність із педагогами. Студенти закликали відкласти іспити через транспортні ускладнення.
Працівники в'язниць також долучилися, висловлюючи протест проти перспективи низьких пенсій і важких умов праці. Переговори щодо пенсійної реформи тривають уже кілька місяців, але рішення поки не ухвалено.
За матеріалами сайту brusselstimes.com
10 січня 2025 року
Профспілка докерів США і роботодавці домовилися про новий контракт
Профспілка, яка представляє 45 000 докерів на східному узбережжі США та узбережжі Мексиканської затоки, разом із роботодавцями оголосила про попередню угоду щодо нового шестирічного контракту. Це рішення дозволить уникнути страйків, які могли б порушити ланцюги поставок і завдати шкоди економіці країни.
Міжнародна асоціація вантажників (ILA) та Морський альянс США (USMX) у спільній заяві назвали угоду «безпрограшною». Головним досягненням стала домовленість щодо автоматизації, яка була найбільш суперечливим питанням переговорів.
«Ця угода захищає існуючі робочі місця в ILA та створює можливості для впровадження технологій, що сприятимуть модернізації портів, підвищенню їхньої безпеки та ефективності. Також це забезпечить створення нових робочих місць і зміцнить ланцюги поставок», — йдеться у заяві.
Умови угоди поки не розголошуються, проте сторони домовилися продовжити чинний контракт до його остаточного затвердження.
Триденний страйк докерів у жовтні вже призвів до затримок у роботі 36 портів і зростання цін на вантажоперевезення. Тоді роботодавці погодилися на підвищення заробітної плати на 62% упродовж шести років.
Експерти галузі позитивно оцінили угоду, зазначивши, що вона створює можливості для необхідної модернізації портів і зміцнення стійкості ланцюгів постачання.
За матеріалами сайту reuters.com
9 січня 2025 року
Сторона профспілок не погодила проект Трудового кодексу України
Про це повідомляється у листі Голови СПО об’єднань профспілок Григорія Осового до Першого віцепрем’єр-міністра України - Міністра економіки України Юлії Свириденко та Спільного представницького органу Сторони роботодавців.
У листі зазначається:
СПО об'єднань профспілок на даний 27 грудня 2024 року Міністерством економіки України на розгляд та погодження у десятиденний термін проект Трудового кодексу України (далі - проект Кодексу) не погодив, виходячи з такого.
Мінекономіки не враховані (за окремими виключеннями) зауваження до проекту Кодексу, які були надані СПО об'єднань профспілок (№ 01-12/604-СПО від 30.08.2024) до його попередньої редакції від 08.08.2024.
У зв’язку з цим він все ще значною мірою залишається «технічним» об’єднанням положень низки законів та їх проектів, положення яких часто не кореспондуються між собою та відрізняються термінологією.
Наразі можна констатувати, що за результатами доопрацювання Мінекономіки проект Кодексу не позбавлений суперечливих положень, незрозумілих формулювань та прогалин у сфері регулювання окремих інститутів трудового права.
Окрім зазначеного, не можна погодитися і з окремими змінами, що були внесені до проекту Кодексу в процесі його доопрацювання.
Зокрема, це стосується запропонованого підходу щодо побудови структури проекту Кодексу в частині недотримання логічної послідовності викладення норм, якими регулюються індивідуальні трудові відносини. Так, перенесення норм щодо забезпечення трудових прав працівника на належні і безпечні умови праці у процесі трудової діяльності до Книги п'ятої, а саме, включення їх після норм, які регулюють колективні трудові відносини (Книга третя), цілком руйнують системність у регулюванні індивідуальних трудових відносин.
Постатейні зауваження та коментарі до проекту Кодексу (які, через об’єктивну недостатність часу наданого розробником для його належного розгляду, не є вичерпними та остаточними), викладені у таблиці, що додається.
Профспілкова сторона вже неодноразово звертала увагу Мінекономіки на неможливість повного та якісного опрацювання проекту Кодексу (нових редакцій, остання - на 279 аркушах) у десятиденний термін, який щоразу (усупереч принципам соціального діалогу: конструктивності й взаємодії, добровільності та прийняття реальних зобов'язань) надається для його розгляду, і який є абсолютно недостатнім.
Водночас, матеріали, які додані до проекту Кодексу, не дають можливості для прискорення такої роботи. Так, порівняльна таблиця до проекту Кодексу, підготовлена розробником, не містить інформації про положення законів, які визнаються такими, що втрачають чинність, а відтак не дає змоги оцінити законодавчі новели на предмет недопущення звуження існуючих трудових прав і свобод громадян.
Окрім зазначеного зауважуємо, що профспілковою стороною, відповідно до запиту Мінекономіки (лист від 18.09.2024 № 4701-05/69379-07), направлено підготовлений Мінекономіки переклад англійською мовою проект Кодексу (редакція від 08.08.2024) до Міжнародної конфедерації профспілок та Європейської конфедерації профспілок з метою отримання відповідної експертної оцінки, що очікується.
Також, за інформацією раніше наданою Мінекономіки, відповідний переклад було спрямовано для здійснення аналізу до Міжнародної організації праці та Європейського Союзу, про результати якого профспілкову сторону наразі не повідомлено.
Переконані, що врахування експертних висновків від вказаних організацій щодо оцінки проекту Кодексу є необхідним.
Принагідно інформуємо, що профспілкова сторона залишається готовою до співпраці над проектом Кодексу у форматі тристоронньої робочої групи з представників суб’єктів соціального діалогу та провідних національних і міжнародних експертів у сфері трудового права (зокрема, із залученням наявних програм міжнародної технічної допомоги та проектів, які реалізуються у сфері реформ трудового законодавства), який був узгоджений сторонами соціального діалогу за результатами проведених у вересні 2024 року консультацій.
Читати повністю
9 січня 2025 року
Бюджет, оплата праці та соціальний захист населення: рішення органів влади
Департамент з питань бюджету та оплати праці ФПУ зібрав та проаналізував інформацію щодо рішень органів влади, які були прийняті останніми днями (на 8.01.2025 р.), з питань соціально-економічного напрямку та захисту громадян.
8 січня 2025 року
Tesla подала позов до шведського суду через трудовий конфлікт із профспілкою
Американський виробник електромобілів Tesla, очолюваний Ілоном Маском, звернувся до адміністративного суду Карлстада (Швеція) з вимогою зобов’язати місцеве Транспортне агентство забезпечити доступ до автомобільних номерних знаків. Це сталося на тлі масштабного трудового конфлікту, у якому бере участь компанія.
Конфлікт розпочався в жовтні 2023 року, коли група техніків Tesla оголосила страйк через відмову компанії підписати колективний договір із профспілками. З того часу до протестів долучилися працівники різних галузей, зокрема докери, електрики, ремонтники, поштовики та прибиральники. Одним із ключових елементів протесту стало блокування поштової доставки номерних знаків для автомобілів Tesla.
Шведська профспілка закликала Tesla дотримуватися місцевих трудових традицій і підписати колективну угоду. «Ми вважаємо, що великі міжнародні компанії мають адаптуватися до вимог різних країн», — заявили представники профспілки.
Tesla стверджує, що її умови праці не поступаються тим, які вимагають профспілки, а в деяких випадках навіть перевершують їх. Компанія також продовжує працювати, використовуючи альтернативні методи, зокрема залучаючи працівників, які не є членами профспілки.
Шведське Транспортне агентство очікує на рішення суду, яке визначить подальший розвиток ситуації. Тим часом, за даними ЗМІ, Tesla запропонувала покупцям самостійно замовляти номерні знаки, що дозволило частково обійти блокаду.
Ситуація залишається напруженою, і судове рішення може стати ключовим у врегулюванні конфлікту.
За матеріалами сайту reuters.com